بررسی لنز 70-200 سری L کانن

کانن یکی از معروف‌ترین شرکت‌های سازنده دوربین‌های دیجیتال در دنیا است که توانسته با سیاست ارائه محصولات مناسب برای سطوح مختلف، طیف وسیعی از علاقمندان به دنیای دیجیتال را به سمت محصولات خود جلب کند.

علاوه بر این، شرکت برای حفظ بازار دوربین DSLR، انواع مختلفی لنز را در طیف وسیعی تولید کرده تا کاربر پس از خرید یک دوربین DSLR این شرکت بتواند با بودجه خود یک لنز مناسب برای عکاسی تهیه کند. از آنجا که ما تاکنون به سراغ لنز‌های حرفه‌ای این شرکت نرفته‌ایم، تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی اجمالی لنز 70-200 سری L کانن با میزان F2.8 بپردازیم که یکی از محبوب‌ترین لنزهای عکاسان پرتره است.

 در این میان این سؤال به‌وجود می‌آید که آیا نمی‌توان از لنزهای دیگری برای عکاسی پرتره استفاده کرد؟ جواب خیر است! چون اگر شما به‌عنوان مثال از لنزهای بسیار روشن با فاصله کانونی ثابت 100 میلی‌متری با F2.8 استفاده کنید، در عکاسی پرتره از نظر کادربندی دچار مشکل خواهید شد و اگر از لنزهایی که فاصله کانونی کمی دارند، استفاده کنید؛ عمق میدان در عکس‌ها به دلیل کم بودن فاصله کانونی افزایش می‌یابد و این دقیقأ همان حالتی است که نباید در عکاسی پرتره اتفاق بیفتد.

 

مشخصات فنی لنز

 در ابتدای بررسی نگاهی به مشخصات فنی لنز حرفه‌ای و گران‌قیمت 70-200 F:2.8 IS USM شرکت کانن خواهیم داشت


قیمت
 حدود 1700 دلار
 
تاریخ تولید
 آگوست 2001
 
حداکثر فرمت قابل پشتیبانی
 فول‌فریم (35 میلی‌متری)
 
فاصله کانونی (فول‌فریم)
 70- 200 میلی‌متر
 
فاصله کانونی (APS-c)
 112- 320 میلی‌متر
 
زاویه دید (فول‌فریم)
 12-34 درجه
 
زاویه دید (APS-c)
 8-23 درجه
 
حداقل و حداکثر دیافراگم
 F2.8-32
 
عناصر لنز
 23 عدسی در 18 گروه دارای 4 عدسی UD
 
تعداد تیغه‌های دیافراگم
 8 تیغه، حلقوی
 
حداقل فاصله فوکوس
 4/1 متر
 
حداکثر بزرگنمایی
 17/0 برابر در فاصله کانونی 200 میلی‌متر
 
موتور فوکوس خودکار
 موتور اولتراسونیک با فوکوس دستی تمام‌وقت
 
روش فوکوس و زوم
 داخلی
 
لرزشگیر  دارد، کاهش لرزش تا 3 گام و قابل تنظیم در دو حالت دو گانه و عادی
 
قطر فیلتر
 77 میلی‌متر، بدون چرخش در فوکوس
 
متعلقات همراه
 درپوش جلو و پشت لنز، سایه‌بان ET-86 و کیف حمل LZ1324
 
وزن
 1570 گرم
 
ابعاد
 2/86 قطر × 197 طول میلی‌متر
 
پایه لنز
 فقط کانن EF
 
دیگر موارد
 درزبندی در مقابل گردوخاک و نشان‌دهنده فاصله فوکوس 

 

 طراحی

تبیان زنجان

لنز 70-200 کانن مانند دیگر لنزهای سری L این شرکت از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. بدنه فلزی، زوم و فوکوس داخلی بسیار سریع و طراحی یک‌تکه این لنز قابل تحسین است.

 همچنین این لنز در مقابل شرایط پرگردوخاک و مرطوب از قسمت بدنه و پایه لنز کاملاً درزبندی‌شده و مقاوم است. رنگ سفید به‌کار رفته در بدنه لنز باعث بازتابش نوارهای شدید از سطح لنز و عدم جذب حرارت در عکاسی زیر آفتاب می‌شود. اندازه این لنز در این کلاس منطقی به نظر می‌رسد، گرچه نمی‌توان آن را با لنز سبک 70-300 F4-5.6 همین شرکت مقایسه کرد، زیرا اندازه این لنز بسیار بزرگتر و سنگین‌تر است و اگر قصد عکاسی در جنگل را دارید، وزن این لنز کمی مشکل‌ساز خواهد شد (البته این موضوع کمی هم به قدرت بدنی شما بستگی دارد!).

لنز روی بدنه دوربین

اندازه این لنز بیشتر با دوربین‌های دارای بدنه بزرگ مانند سری EOS 1D و1DS متناسب است، در عین حال سازگاری بسیار خوبی با بدنه‌های کوچک‌تر مانند مدل 5D و 40D دارد. وزن لنز روی دوربین به بهترین نحو موازنه شده و حلقه زوم لنز به‌طور دقیق در مرکز گزارش دوربین و لنز قرار گرفته است، به‌طوری که باید با یک دست بدنه دوربین و با دست دیگر قسمت حلقه زوم لنز را نگه دارید که در هر دو دست وزن یکسانی را حس خواهید کرد.

فوکوس خودکار

 این لنز به سیستم فوکوس خودکار اولتراسونیک کانن مجهز است که انجام فوکوس دارای کارکرد بسیار سریع، کاملاً بی‌صدا و بی‌اشتباه بوده است. این سیستم فوکوس در تمامی دوربین‌های کانن از 450D تا 1DS.MarkIII بسیار سریع و دقیق عمل می‌کند. اما باید به این مسئله توجه کرد که سرعت فوکوس به نوع دوربین، نقاط فوکوس دوربین و میزان تضاد سوژه عکس و میزان روشنایی بستگی دارد.

عناصر تشکیل‌دهنده بدنه لنز

 این لنز از پایه تمام‌الکترونیکیEF کانن بهره می‌برد و با تمامی دوربین‌های کانن و تمامی استانداردهای حسگر کانن از جمله APS-C، APS-H و فول‌فریم سازگاری دارد. این لنز همچنین با لنزهای تبدیل تله کانن یا تله‌کانورترهای کارخانه‌های دیگر که در بزرگنمایی 4/1 برابر و 2 برابر موجود هستند، سازگار است.

سایبان گلبرگ‌شکل که همراه لنز عرضه شده، روی پایه جلویی لنز نصب می‌شود و دارای عمق 95 میلی‌متر است که برای سرد کردن بازتابش‌های نور به داخل لنز بسیار مناسب خواهد بود (البته رنگ مشکی سایبان نیز در این مورد بی‌تأثیر نیست).

اشاره: می‌توان برای جای‌گذاری لنز در کیف مخصوص، سایبان را به صورت عکس و به سمت بدنه دوربین نصب کرد.

سیستم فوکوس دستی تمام‌وقت امکان تصحیح فوکوس را حتی در حالت فوکوس خودکار فراهم می‌آورد و در این حالت نیز فوکوس بسیار آرام و دقیق است.

ویژگی جالب دیگری که روی بدنه وجود دارد، نشانگر فاصله سوژه از دوربین است که در واحدهای فوت و متر به‌صورت جداگانه نمایش داده می‌شود و در فاصله کانونی هفتاد و صد میلی‌متر دارای تصحیح لنز مادون قرمز است.

به‌طور کلی، چهار انتخاب‌گر روی بدنه لنز وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

انتخابگر اول، دارای دو حالت است و وظیفه آن انتخاب کمترین فاصله فوکوس تا بی‌نهایت است. در حالت اول این فاصله از 4/1 متر تا بی‌نهایت و در حالت دوم از 5/2 متر تا بی‌نهایت قابل تنظیم است. انتخابگر دوم، وظیفه انتخاب حالت فوکوس دستی یا خودکار را به عهده دارد.

 وظیفه انتخابگر سوم، روشن یا خاموش کردن لرزشگیر لنز است و انتخابگر چهارم، در حالت‌های مختلف، لرزشگیر لنز را کنترل می‌کند. وقتی که این انتخابگر روی شماره یک قرار دارد، لرزشگیر براساس سوژه ثابت و حالت عادی عمل لرزشگیری را انجام می‌دهد و هنگامی که این انتخابگر به شماره دو تغییر وضعیت دهد، لرزشگیر براساس سوژه متحرک و به‌صورت پیوسته این عمل را انجام می‌دهد.

همچنین همراه این لنز برای نصب لنز روی سه‌پایه، یک حلقه پایه‌دار عرضه شده است. هنگامی که قصد عکاسی با سه‌پایه را دارید، این حلقه با پایه متصل‌شونده به سه‌پایه به کاهش تاری عکس کمک بسزایی خواهد کرد و تنها ایراد وارده به حلقه این است که هنگام قرار داشتن لنز روی دوربین نمی‌توان آن را از لنز جدا کرد.

آزمایش روی حسگر ساب‌فریم (APS-C):

1. دقت: میزان جزئیات تصاویر روی حسگر APS-C در حد مطلوب است و به‌طور طبیعی و معمول این لنز در بیشترین زوم دارای کیفیت ضعیف و در زوم میانی دارای بهترین حالت است. همچنین این لنز در بازترین حالت دیافراگم دارای تصویری بسیار نرم و تار است. بهترین حالت کیفیت لنز روی این حسگر در دیافراگم 6/5 تا 11 است.

2. انحراف رنگ: انحراف رنگ در این آزمایش و روی حسگر APS-C بسیار بود و در بیشترین زوم لنز بسیار کم مشاهده می‌شود، اما در فاصله‌های کانونی کم بین هفتاد تا نود میلی‌متر انحراف رنگ تقریبأ غیرقابل مشاهده بوده و در زوم میانی صد میلی‌متر لنز بدون انحراف رنگ است و این نتیجه‌ای بسیار حیرت‌انگیز بود!

3. افتادگی میزان روشنی (Fall off): تصویر گوشه‌های این لنز نسبت به مرکز به میزان کمی بیشتر از یک گام تاریک‌تر و به سختی قابل تشخیص است.

4. انحراف کروی یا کجی تصویر: میزان کجی تصاویر در فاصله کانونی هفتاد میلی‌متر بسیار کم و به میزان 57/0 درصد است و در فواصل صد تا دویست میلی‌متر این میزان به 39/0 درصد می‌رسد. این میزان کجی نیز به سختی بسیار زیاد قابل مشاهده است و ایجاد هیچ گونه مشکلی نمی‌کند.

5. فوکوس ماکرو: با توجه به این مسئله که این لنز به‌عنوان لنز ماکرو شناخته نمی‌شود، در عین حال کارایی آن در حالت حداقل فاصله فوکوس در حد بسیار خوب است. حداقل فاصله فوکوس در این لنز روی حسگر APS-C به میزان 135 سانتی‌متر است (به عبارتی دیگر به میزان 115 سانتی‌متر از جلوی لنز) و مستطیلی به ابعاد 84×124 میلی‌متر را پوشش می‌دهد. همچنین میزان تاری گوشه‌های تصویر در حداقل فاصله فوکوس بسیار کم است.

آزمایش روی حسگر فول‌فریم

1. دقت: جزئیات تصاویر روی حسگر فول‌فریم نیز بسیار خوب است، اما همچنان در بازترین دیافراگم یعنی F2.8 شاهد تاری و نرمی تصویر هستیم. در این حالت بهترین کیفیت تصویر در دیافراگم 6/5 تا 11 به دست می‌آید و می‌توان گفت کیفیت دیافراگم F16 وF22 بسیار تحسین‌برانگیز است.

2. انحراف رنگ: میزان انحراف رنگ به‌طور باور نکردنی بسیار کم و مانند استفاده از لنز روی حسگر APS-C است و تنها در فواصل کانونی هفتاد و دویست میلی‌متر می‌توان میزان بسیار کمی از انحراف رنگ را با دقت بسیار تشخیص داد.

3. افتادگی میزان روشنی (Fall off): می‌توان گفت، افت میزان روشنی تصاویر که در گوشه‌های تصاویر نسبت به مرکز تصویر به میزان کمی بیش از دو گام است، مشکل‌ساز خواهد بود. این میزان در دیافراگم‌های بسیار باز و در تمامی فواصل کانونی مشاهده می‌شود و جای امیدواری بسیار است که با تنگ شدن دهانه دیافراگم به میزان F5.6 و بیشتر این مقدار به کمتر از یک گام کاهش می‌یابد.

4. انحراف کروی یا کجی تصاویر: میزان کجی تصاویر در فاصله کانونی هفتاد میلی‌متر به میزان 2/1 درصد و در فاصله کانونی صد میلی‌متر و بیش از آن حدود یک درصد است. این میزان کجی تصویر در عکس‌های فضای باز با دقت قابل مشاهده است.

5. فوکوس ماکرو: حداقل فاصله فوکوس این لنز روی حسگر 35 میلی‌متری به میزان 136 سانتی‌متر و به فاصله 112 سانتی‌متری از جلوی لنز است و مستطیلی به ابعاد 132×198 میلی‌متر را پوشش می‌دهد. این توضیح لازم است که تاری گوشه‌های تصویر در عکاسی ماکرو کم اما قابل مشاهده است.

تاری پس‌زمینه (Bokeh)

به دلیل بهره‌گیری از هشت تیغه دیافراگم به‌صورت حلقوی این لنز دارای تاری پس‌زمینه عالی و حیرت‌آور است. این موضوع در تمامی فاصله‌های کانونی و حتی در فاصله کانونی دویست میلی‌متر و با بزرگ‌ترین دیافراگم یعنی F2.8 صادق است. همچنین در تصاویر Bokeh سوژه به‌طور دقیق از پس‌زمینه عکس تفکیک شده و حالت بسیار زیبایی را پدید می‌آورد.

لرزشگیر لنز

کانن باز هم در کاهش لرزش کاربر را حیرت‌زده کرد و براساس ادعای خود لرزشگیر این لنز کاربر را قادر می‌سازد تا سه مرحله پائین‌تر از حد معمول بدون تاری عکاسی کند. مشخص است که وجود این لرزشگیر با این توانایی فوق‌العاده، استفاده از این لنز را بسیار لذت‌بخش‌تر می‌کند.

نظر من درباره این لنز چیست؟

 این لنز کانن محصولی بسیار مناسب برای عکاسی طبیعی و به‌خصوص پرتره است که نقاط ضعف بسیار کمی دارد. همچنین برای عکاسی Bokeh دارای فاصله کانونی مناسبی است، اما نباید به این مسئله بی‌توجه بود که به دلیل قیمت بالا، تهیه این لنز برای هر شخصی امکان‌پذیر نبوده و استفاده از آن تنها روی دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای همچون 1DS MarkIII و 1D پیشنهاد می‌شود.

 این لنز به دلیل برخورداری از بدنه فلزی و یک‌تکه دارای کیفیت ساخت بسیار بالا و البته قابلیت حمل و نقل بسیار محدود است. به نظر من این محصول برای اشخاصی مناسب است که به‌صورت حرفه‌ای به عکاسی پرتره، ورزشی یا طبیعی می‌پردازند. در جدول 2 می‌توانید امتیاز نهایی این لنز را با در نظر گرفتن موارد مختلف مشاهده کنید.

مزایا:

کیفیت ساخت بالا، لرزشگیر قدرتمند، سیستم فوکوس خودکار پیشرفته تا تصحیح دستی فوکوس، کیفیت بالای تصاویر گرفته‌شده در تمامی فواصل کانونی، انحراف رنگ بسیار کم

معایب:

کیفیت نامناسب در گشوده‌ترین دیافراگم به‌خصوص در حسگر APS-C، کجی تصویر زیاد روی حسگر 35 میلی‌متری، افتادگی زیاد میزان روشنی روی حسگر 35 میلی‌متری، نبود دکمه یا دکمه‌های نگه‌دارنده فوکوس روی بدنه لنز، قیمت بسیار زیاد.

منبع:عکاسی امروز

گرد آوری: گروه عکاسی سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/archive/photography/0/10/default.htm

 

 
 
 
/ 0 نظر / 31 بازدید