نسل جدید دوربین های عکاسی دیجیتالی فرمت متوسط

نسل جدید دوربین های عکاسی دیجیتالی فرمت متوسط (Medium-Format Digital Cameras)

دوربین های عکاسی دیجیتالی فرمت متوسط گزینه های هیجان انگیز جدیدی را برای عکاسان منظره فراهم می کنند.

دوربین های عکاسی دارای نمای فرمت - بزرگ به مدت یک قرن شالوده اصلی عکاسی منظره حرفه ای بوده اند. عکاسانی مثل ادوار وستون، انسل آدامز، الیوت پورتر، و سایرین از دوربین های آنالوگ دارای نما و میدان دید فرمت - بزرگ استفاده می کردند؛ تا اندازه ای به خاطر کیفیت تصویری که نگاتیوها و فیلم های فرمت - بزرگ این دوربین ها ارائه می کردند و تا اندازه ای به خاطر حرکت های آنها، که می توانست خطوط همگرا را اصلاح کند، عمق میدان را افزایش دهد و به عناصر پیش زمینه تصویر از طریق ایجاد کمی اعواج در آنها تاکید بیشتری را اضافه کند.


امروزه نهایت کیفیت تصویر از جنبه دیجیتال را دوربین های و بک های دوربین دیجیتال فرمت متوسط ایجاد می کنند. درست همانطور که سنسورهای تصویر «فول فریم» بزرگتر می توانند نسبت به فرمت APS-C و فرمت های کوچکتر از آن کیفیت تصویر بهتری تولید کنند، دوربین های فرمت متوسط با سنسورهای تصویر به مراتب بزرگتر و قدرت تفکیک (رزلوشن) های بسیار بالاتر خود، عملکرد بهتری از دوربین های فول فریم دارند. در مقابل قیمت بالا، دوربین های عکاسی فرمت متوسط این ایراد را نیز دارند که بسیار کندتر از دوربین های عکاسی DSLR هستند و سنسورهای تصویر CCD آنها عملکرد خوبی در ISO با و Live View یا نمای زنده ندارند. با این وجود، حال دوربین های فرمت متوسط جدید بر اساس اولین سنسور تصویر CMOS فرمت متوسط - یک سنسور جدید 44 x 33mm با رزلوشن 50 مگا پیکسل ساخت شرکت سونی - رفته رفته روانه بازار می شوند و این دوربین های بویژه برای عکاسان منظره ارزش این را دارند که نگاه دقیق تری به آنها شود. این دوربین های عکاسی فرمت متوسط جدید عبارتند از مدل Hasselblad H5D-50c، Pentax 645Z و Phase One IQ250 ( البته مدل Phase One یک بک دوربین دیجیتالی است که بر روی چند دوربین فرمت متوسط آنالوگ مشهور، از جمله مدل Phase One 645DF+، بسته می شود). ما در این مقاله در ادامه نگاهی به آنها می اندازیم.

چرا بزرگتر، بهتر است؟

در دوربین های فیلمی آنالوگ، بزرگتر از این جهت بهتر است که برای تولید یک عکس و پرینت با یک اندازه معیین لازم نیست یک نگاتیو بزرگ را چندان بزرگ کنید. برای تولید یک عکس با ابعاد 8 x 10 اینچ ( 20 x 25 سانتی متر ) از یک نگاتیو 4 x 5 اینچ، تنها کافی است که تصویر را به صورت خطی 2x (دو برابر)، یا بصورت مساحت 4x بزرگ کنید. برای تولید یک عکس 8 x 10 اینچ از یک نگاتیو 35 میلی متری 1 x 1.5 اینچ، باید تصویر را به صورت خطی 8x و به صورت مساحت 53x بزرگ کنید. با وجودی که فیلم عکاسی TRI-X با اندازه 4 x 5 اینچ و TRI-X 35 میلی متری کمی با هم فرق دارند، اندازه دانه یا برفک تصویر آنها یکسان است، و بزرگ کردن به میزان 53x نسبت به بزرگ کردن آن به میزان 4x عکسی تولید می کند که دانه یا برفک بیشتری دارد. و البته، به دلیل اینکه با بزرگ نمایی 53x دانه ها تصویر را می پوشانند، جزئیات تصویر در فرمت بزرگتر وضعیت بسیار بهتری دارند. و ما در اینجا هنوز بحث اختلاف در نسبت ابعا را نیز پیش نکشیده ایم. یک نگاتیو 4 x 5 اینچ به خوبی و تنها با دو برابر کردن ابعاد آن به صورت خطی با یک کاغذ چاپ عکس 8 x 10 اینچ منطبق می شود، در حالی که برای اینکه یک تصویر 35 میلی متری با نسبت ابعاد 3 به 2 در یک عکس 8 x 10 اینچ تمام کاغذ را بپوشاند، باید بخشی از بعد بلند آن را کوتاه کرده و ببرید (که به این کار اصلاحا برش زدن یا کراپ کردن گفته می شود)، در نتیجه تفاوت بین بزرگ و کوچک از قبل هم بیشتر می شود.

در دنیای دوربین های عکاسی دیجیتالی، سنسورهای تصویر بزرگتر می توانند برای تولید تصاویری با جزئیات بیشتر تعداد پیسکل های بیشتری با یک اندازه معین را در خود جا بدهند، و از طرف دیگر سنسورهای تصویر بزرگتر می توانند نور بیشتری را جمع آوری کنند، که برای تولید تصاویر تمیزتر ( با نویز تصویر کمتر ) نسبت سیگنال به نویز بهتر می کند.

نویز فوتونی، منبع اصلی نویز در اکثر تصاویر، با مجذور تعداد فوتون ها تغییر می کند. اگر یک سنسور تصویر 100 فوتون جمع آوری کند، در این بین 10 فوتون نوی وجود دارند؛ که این یعنی یک نسبت سیگنال به نویز 10:1 ( 10 به 1 ). اگر این سنسور تصویر 10000 فوتون را جمع آوری کند، 100 فوتون نویز وجود دارند؛ یعنی یک نسبت سیگنال به نویز فوتونی 100:1.

اگر شما دو ظرف - یکی با مساحت یک اینچ مربع و دیگری با مساحت دو اینچ مربع - را در بیرون با یک زمان معین زیر باران بگذارید، هر کدام ارتفاع آب یکسانی، مثلا یک اینچ، را جمع آوری می کنند. اما ظرف بزرگتر آب بیشتری خواهد داشت - در مثال ما، چهار اینچ مکعب در مقابل یک اینچ مکعب. درست به همان شکل که ظرف های بزرگتر نسبت به ظرف های کوچکتر هنگامی که برای یک مدت معیین در زیر باران قرار بگیرند آب بیشتری جمع می کنند، سنسورهای تصویر بزرگتر نیز نسبت به سنسورهای تصویر کوچکتر هنگامی که نوردهی یکسانی - مثلا 1/250 ثانیه در دیافراگم f/8- به آنها داده می شود، فوتون های بیشتری را جمع آوری می کنند.

با این وجود، یک دیافراگم معین، در مثال ما f/8، با یک سنسور تصویر بزرگتر در حالی که میدان دید و پرسپکتیو «یکسانی» تولید می کند، عمق میدان «کمتری» ایجاد می کند. اگر بخواهیم در یک عکس که با یک دوربین فول فریم گرفته می شود همان عمق میدانی را داشته باشیم که با یک دوربین Micro Four Thirds با سنسور تصویری با مساحت تقریبا یک چهارم مساحت سنسور فول فریم تولید می شود، باید دیافراگم لنز دوربین فول فریم را به میزان دو گام، در مثال ما تا f/16، کاهش بدهیم. انجام این کار، در صورتی که میزان نور تصویر یکسانی بخواهیم، مستلزم استفاده از یک زمان نوردهی طولانی تر است، و این کار می تواند منجر به تارشدن سوژه های متحرک یا شات های بر روی دست شود. این امر در عکس های منظره ای که با یک سه پایه عکاسی محکم و تکنیک خوب گرفته شوند مشکلی ایجاد نمی کند، اما برای گرفتن عکس از سوژه های متحرکی مثل پرندگان در حال پرواز باید مورد توجه قرار گیرد. یا اینکه می توانیم با سرعت شاتر 1/250 ثانیه با دیافراگم f/16 عکس بگیریم و برای روشن کردن تصویری که نوردهی کافی ندارد میزان ISO را دو گام افزایش بدهیم، اما این کار به دلیل اینکه نور کمتری بر روی سنسور تصویر وجود دارد ( نسبت سیگنال به نویز پایین تر است ) منجر به تولید تصویری با نویز بیشتر می شود.

توجه داشته باشید که اندازه سنسور تصویر CMOS 50 مگا پیکسل جدید، 44 x 33mm است، که در واقع کاملا «فرمت متوسط» هم نیست ( در این صورت اندازه آن باید چیزی شبیه به 53.9 x 40.4mm می شد ). اندازه سنسور تصویر 44 x 33mm، 1.63 برابر اندازه یک سنسور تصویر «فول فریم» است ( که اندازه آن به نوبه خود 2.36 برابر یک سنسور تصویر با فرمت APS-C است ).

Hasselblad H5D-50c

شرکت Hasselblad اولین شرکتی بود که از یک دوربین فرمت متوسط مجهز به سنسور تصویر CMOS رونمایی کرد، البته شرکت Phase One چند ماه بعد این انحصار را شکست. دوربین عکاسی فرمت متوسط Hasselblad H5D-50c مجهز به یک سنسور تصویر CMOS با ابعاد 44 x 33mm است و قادر به تولید فایل های 3FR RAW غیر فشرده 16 بیتی با دامنه پویایی 14 گام بوده، و تصاویر را بر روی کارت های حافظه CompactFlash UDMA7 یا با اتصال به کامپیوتر بر روی هارد درایو ذخیره می کند. حداکثر نرخ عکسبرداری این دوربین 1.5 فریم در ثانیه می باشد. برای این دوربین دو چشمی طراحی شده است و می توانید یک ویزور هم سطح چشم را انتخاب کید یا یک ویزور هم سطح کمر؛ یا اینکه کلا هر دو را کنار گذاشته و برای کادربندی تصاویر از صفحه نمایش LCD 3 اینچ آن با رزلوشن 460 کیلو نقطه استفاده کنید. فوکوس خودکار (AF) تک نقطه دوربین تا 1EV کار می کند، و ویژگی True Focus شرکت Hasselblad موقعیت های فوکوس - و - کادربندی مجدد را اصلاح می کند. دامنه سرعت شاتر دوربین عکاسی هاسلبلاد Hasselblad H5D-50c از 12 دقیقه تا 1/800 ثانیه ( همراه با سینک فلاش در تمام سرعت ها ) است. ابعاد این دوربین فرمت متوسط دیجیتالی 5.3 x 5.2 x 8.1 اینچ بوده و وزن آن به همراه لنز 80mm و باطری 5 پوند یا حدود 2.5 کیلو گرم است. شرکت هاسلبلاد Hasselblad برای این دوربین 12 لنز شاتر برگی از 24mm تا 300mm ( معادل با تقریبا از 18mm تا 237mm بر روی یک DSLR فول فریم ) را ارائه می کند؛ به اضافه آداپتور تیلت - شیفت HTS 1.5، که با لنزهای 24mm تا 100mm حرکت های شبه - دوربین نما فراهم می کند. از طرف دیگر چند لوله گسترش فاصله کانونی (Extension Tube) و یک مبدل تله نیز وجود دارد. دوربین عکاسی فرمت متوسط Hasselblad H5D-50c با قیمت 27500 دلار عرضه می شود.

تعداد پیکسل

با یکسان بودن فن آوری بکار رفته، پیکسل های بزرگتر می توانند نور را بهتر از پیکسل های کوچکتر جمع آوری کنند. با یک سطح سنسور مشخص تعداد پیکسل های کوچکتر بیشتری از پیکسل های بزرگتر در خود جا می دهد، بنابراین در کل میزان نور جمع آوری شده کل برای یک سنسور تصویر با اندازه ثابت صرفنظر از اندازه پیکسل تقریبا یکسان است. در نتیجه از نظر نویز، که در عمل تابعی از میزان نور جمع آوری شده است، مساحت سنسور مهمتر از اندازه یا تعداد پیکسل است. در جدول رتبه بندی کیفیت تصویر در ISO نور کم سایت DxOMark.com، 27 دوربین برتر دارای سنسور تصویر فول فریم هستند؛ بالاترین مدل APS-C در رتبه 28ام، و بالاترین مدل Micro Four Thirds در رتبه 72ام دارد ( این سایت در زمان نگارش این مقاله هنوز دوربین های فرمت متوسط را آزمایش نکرده بود ). 6 دوربین برتر این لیست مدل های فول فریمی به ترتیب با 12، 16، 12، 16، 24، و 36 مگا پیکسل هستند؛ بالاترین مدل APS-Cدارای رزلوشن 24 مگا پیکسل است، که در زمان نگارش این مقاله بالاترین رزلوشن در بین این نوع از دوربین های عکاسی است.

منبع: پارس کانن

/ 0 نظر / 18 بازدید